English translation at the bottom of the page
Les Joueurs
Une équipe ne devra pas avoir plus de 15 joueurs sur le terrain.
Le nombre de remplaçant est illimité pendant le match.
Le temps de jeu
– Journée qualificative :
2 x 8 minutes (poule de 5 équipes)
2 x 10 minutes (poule de 4 équipes)
– Phases finales :
Trophée « Bar des Amis » : 2 x 15 minutes
Trophée « Sebaco » : 2 x 8 minutes
Pas de « temps mort ».
Règles (Application des règles FFRcatégorie C moins de 16):
Jeu dangereux
– Placage avec les 2 bras.
– Placage sous la poitrine.
– Tout placage dangereux sera sanctionné. (carton jaune ou rouge)
– Interdiction d’écrouler les mauls. (IRB ELV n°3 n’est pas appliquée)
– Pas de Squeeze ball.
– Pas de Rucking.
– Pas de Stamping.
Touches
– Un joueur ne doit pas porter le sauteur en dessous du short.
– Prise au short autorisée.
Mêlée (IRB règles spécifiques moins de 19 et FFR)
– Même nombre de joueurs
– Ordres: Flexion / Placement / Stop / Prêt (règles catégories C placement sans impact)
– Poussée maximum de 1,5 m pour gagner le ballon
– Interdiction de tourner la mêlée (plus de 45°)
– La balle doit être extraite de la mêlée une fois gagnée.
– Pas de coup de pied pénalité joué rapidement à la suite d’une mêlée effondrée.
Mêlée simulée (pas de poussée autorisée) si:
– Pas assez de joueurs aptes à jouer en première ligne.
– Mêlée jugée dangereuse (décision de l’arbitre).
– Jamais de seconde mêlée ordonnée
Sanctions
– Carton jaune: expulsion de 3 minutes sans remplacement du joueur.
– Carton rouge: expulsion jusqu’à la fin du match sans remplacement + 1 match de suspension.
– Deux cartons jaunes pour le même joueur:
> Dans le même match: carton rouge + 1 match de suspension.
> Sur des matchs différents: 1 match de suspension.
Egalité – Poules de qualification
En cas d’égalité à l’issue des rencontres, il sera pris en compte dans l’ordre:
– Jeu déloyal: Le nombre de cartons rouges
– Goal average particulier entre les équipes concernées
– Jeu déloyal: Le nombre de cartons jaunes
– Goal average général
– Plus grand nombre d’essais marqués
– Plus grand nombre de points marqués
– Coups de pied placés (un même joueur à des distances et des emplacements différents en mort subite)
Egalité – Phases finales
(les résultats et cartons des poules de qualification ne sont pas pris en compte pour les phases finales). Trophée « Bar des Amis » et « Sebaco »: A l’issue d’une rencontre, en cas d’égalité, il sera pris en compte dans l’ordre :
Trophée « Bar des Amis »
– Jeu déloyal: Le nombre de cartons rouges
– Jeu déloyal: Le nombre de cartons jaunes
– Plus grand nombre d’essais marqués dans le match
– Coups de pied placés (un même joueur à des distances et des emplacements différents en mort subite)
Trophée « Sebaco »
– Jeu déloyal: Le nombre de cartons rouges
– Goal average particulier entre les équipes concernées
– Jeu déloyal: Le nombre de cartons jaunes
– Goal average général
– Plus grand nombre d’essais marqués
– Plus grand nombre de points marqués
– Coups de pied placés (un même joueur à des distances et des emplacements différents en mort subite
Tournament rules
A native English speaking, French qualified referee will be available to discuss and coach any questions regarding the laws, prior to the tournament
Players
Teams may have no more than fifteen players on the pitch at any one time.
Unlimited substitutions during matches
Timing
Match duration:
– Pool of 5: 2 x 8 minutes total
– Pool of 4: 2 x 10 minutes total
Finals:
-“Bar des Amis” Trophy: 30 minutes total (2 x 15 minute half)
-“Sebaco” Trophy: 16 minutes total (2 x 8 minutes half)
No time out during matches
Rules (Application of FFR rules with variations for French category C U16):
Dangerous actions
– 2 arm tackles only
– Tackling below the chest
– Any dangerous tackle forbidden (yellow or red card)
– Pulling down the maul is forbidden (IRB ELV n°3 is not applied)
– No Squeeze ball (ball passed backwards between the legs, where player is facing opposition goal line, parallel to the touchline)
– No Rucking
– No Stamping
Lineout
– Pre-gripping on shorts is allowed.
– A player in the lineout must be gripped and lifted no lower than shorts level
Scrum (IRB U18 and FFR variations)
– Same number of players in the each pack at scrum-time
– Scrum commandments will be called in French.
– Commands are:
“FLEXION” (Crouch) / “PLACEMENT” (Bind) / “STOP” (Hold) / “PRET” (Set)
– At the 1st command “FLEXION” (Crouch), the front row players bend their knees (and not their backs), put their heads next to their opponents head (no contact with the opponents shoulders), the second row players and the third row players put one knee on the ground.
– At the 2nd command “PLACEMENT” (Bind), the front row players engage without impact by binding to their opposite numbers, the 2nd row players and the 3rd row players then engage by rising off the ground.
– At the 3rd command “STOP” (Hold), after they have repositioned themselves (upper and lower supports), the referee orders the players to hold their positions in a stable scrum formation.
– At the 4th command “PRET” (Set), the scrumhalf throws the ball in within 3 seconds. Scrum begins when ball enters the tunnel, not on the command. Early push is penalisable.
– A maximum push of 1.5 meters will be allowed for the gain of the ball (Referee will indicate when scrum is lost or when to stop pushing, where possible)
– Wheeling a scrum is forbidden (more than 45°)
– Ball must be released from scrum when won.
– No quick penalty after a collapsed scrum (protection of security of players on the ground)
Uncontested scrums if:
– Not enough front row players.
– Dangerous scrimmaging (at the referee’s discretion)
– No second scrum (No scrum reset)
Sanctions
– Yellow card: 3 minutes sin bin without replacement
– Red card: expulsion to end of the match with one (1) match suspension
– Two (2) yellow cards:
>In the same match: Red card with one (1) match suspension
> In different matches: 1 match suspension
In case of a drawn match: Pools
In case of a draw at the end of all pool matches, the following rules will be applied in order to determine qualification and ranking:
– Foul play (number of cards): Number of red cards
– Individual points average between the concerned teams
– Foul play (number of cards): Number of yellow cards
– Points average in the Pool
– The team who has scored the greater number of tries
– The team who has scored the greater number of points
– Finally, there will be place kicks (one player at different penalty places in sudden death-round). Kicks taken on the 22, in the following repeated cycle until one team does not successfully score the kick: In front of posts, On right side 15, On left side 15…
In case of a drawn match: Finals
(The results of Saturday games are not counted for the final day. This means that yellow and red cards, points, tries from Saturday are not carried forward to Sunday). In case of a draw at the end of all “Bar des Amis” and “Sebaco” Trophies, the following rules will be applied in order to determine qualification and ranking:
« Bar des Amis »
– Foul play (number of cards): Number of red cards
– Individual points average between the concerned teams (finals pools)
– Foul play (number of cards): Number of yellow cards
– Number of tries scored in the match
– Finally, there will be place kicks (one player at different penalty places in sudden death-round). Kicks taken on the 22, in the following repeated cycle until one team does not successfully score the kick: In front of posts, On right side 15, On left side 15…
« Sebaco »
– Foul play (number of cards): Number of red cards
– Individual points average between the concerned teams
– Foul play (number of cards): Number of yellow cards
– Points average in the Pool
– The team who has scored the greater number of tries
– The team who has scored the greater number of points
– Finally, there will be place kicks (one player at different penalty places in sudden death-round). Kicks taken on the 22, in the following repeated cycle until one team does not successfully score the kick: In front of posts, On right side 15, On left side 15…